Zbuduj sobie cyfraka

7 listopada 2007, 11:51

Nowojorska firma Bug Labs proponuje rozwiązanie, które bez większej przesady można by nazwać „opensource’ową elektroniką”. BUG, bo tak nazywa się firmowy produkt, pozwala konsumentom samodzielnie konstruować różne elektroniczne gadżety: aparaty cyfrowe, klawiatury, głośniki, urządzenia GPS itd.



Kultura ograniczyła zróżnicowanie genetyczne

13 stycznia 2009, 09:29

Paleoantropolodzy sądzą, że typowe dla poszczególnych grup przodków ubiory, zwyczaje czy metody ozdabiania ciała sprzyjały wybieraniu partnerów z tej samej kultury, ograniczając rozprzestrzenianie się mutacji. Ponieważ tylko niektóre populacje przeżyły, jesteśmy zróżnicowani genetycznie w mniejszym stopniu niż inne naczelne (The Proceedings of the National Academy of Sciences).


Nauka pod wpływem interfejsu

16 lutego 2010, 12:32

Obserwując skutki wyobrażania sobie ruchu w określonym kierunku, mózg bardzo szybko potęguje siłę sygnału, by zwiększyć przesunięcie kursora. Oznacza to, że interfejsy mózg-komputer naprawdę mają przyszłość, a wbrew sceptycznemu nastawieniu niektórych naukowców, proces uczenia powinien przebiegać szybciej, niż ktokolwiek się spodziewał.


Małpa zwraca pokarm jak krowa

5 kwietnia 2011, 12:15

Nosacze sundajskie (Nasalis larvatus) są pierwszymi małpami, u których odkryto mechanizmy obróbki pokarmu przypominające krowie. Okazuje się bowiem, że ci przedstawiciele makakowatych zwracają pokarm (odłykują) do jamy gębowej i ponownie go przeżuwają.


Zapraszamy na warsztaty MIKROBIOT

28 lutego 2013, 13:27

Instytut Mikrobiologii, Biotechnologii i Immunologii Uniwersytetu Łódzkiego wraz z Komitetem Mikrobiologii Polskiej Akademii Nauk oraz Polskim Towarzystwem Mikrobiologów mają zaszczyt zaprosić pracowników naukowych, studentów, doktorantów oraz wszystkich zainteresowanych tematyką mikrobiologii do wzięcia udziału w III Ogólnopolskich Warsztatach MIKROBIOT: Mikrobiologia w Ochronie Zdrowia i Środowiska, które odbędą się w dniach 17-20 września 2013 roku w Łodzi na Wydziale Biologii i Ochrony Środowiska.


Co przeszkadza w nauce języka?

24 lipca 2014, 14:10

Dorośli i dzieci mają różne zdolności odnośnie nauki języka. Dorośli dobrze przyswajają sobie słowa, podczas gdy dzieci mają niesamowitą zdolność do wyłapywania niuansów, które często dorosłym umykają. Przyczyną tych różnic jest budowa mózgu


Początki Majów inne niż sądzono?

30 maja 2016, 09:58

Dzieje Majów wciąż skrywają liczne tajemnice. Stosunkowo dużo wiemy o okresie klasycznym tej kultury (300-950 rok n.e.), jednak bardzo mało o wczesnym okresie przedklasycznym, czyli o epoce sprzed 1000 roku przed Chrystusem. Wówczas to kształtowała się kultura, która wspaniale rozkwitła w okresie klasycznym


Nowo odkryta rekombinacja DNA w mózgu powiązana z alzheimerem

22 listopada 2018, 13:38

W mózgach osób cierpiących na chorobę Alzheimera odkryto rekombinację genetyczną w neuronach, która prowadzi do powstania tysięcy nowych wariantów genu APP. Z opublikowanego w Nature studium po raz pierwszy dowiadujemy się, jak powiązany z alzheimerem gen APP ulega rekombinacji pod wpływem tego samego enzymu, który jest wykorzystywany przez HIV.


Sprawne posługiwanie się narzędziami powiązane ze sprawnym posługiwaniem się językiem

8 grudnia 2021, 11:42

Jedną z najtrudniejszych umiejętności językowych jest rozumienie składni zdań złożonych. W 2019 roku naukowcy zauważyli, że istnieje korelacja pomiędzy wysokimi umiejętnościami używania narzędzi, a zdolnością do rozumienia złożonej składni. Szwedzko-francuski zespół naukowy informuje, że obie te umiejętności – sprawnego posługiwania się narzędziami oraz złożoną składnią – korzystają z tych samych zasobów neurologicznych w tym samym regionie mózg


Zapadły historyczne decyzje dotyczące Internetu

27 lipca 2006, 14:12

Historyczna dla Internetu decyzja zapadła ostatniej nocy w USA. Władze tego kraju zdecydowały, że rezygnują ze swojej pozycji jedynego "nadzorcy" Sieci. Właśnie pod kontrolą Amerykanów znajduje się dotąd jedyna centralna instytucja Internetu – ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers).


Zostań Patronem

Od 2006 roku popularyzujemy naukę. Chcemy się rozwijać i dostarczać naszym Czytelnikom jeszcze więcej atrakcyjnych treści wysokiej jakości. Dlatego postanowiliśmy poprosić o wsparcie. Zostań naszym Patronem i pomóż nam rozwijać KopalnięWiedzy.

Patronite

Patroni KopalniWiedzy